Marco Juffermans

Marco Juffermans (Oegstgeest, 1971) is oprichter en eigenaar van White Canvas - Reputation Guards. Juffermans beschermt met zijn bedrijf de online reputatie van bedrijven en particulieren.

Marco Juffermans & Dymphie Geurts

Positieve content

Juffermans: ‘Wat wij doen is positieve en realistische content creëren zodat negatieve berichten worden weggedrukt. Iedereen wordt gegoogeld, bijvoorbeeld als je ergens solliciteert. 98 procent van de mensen bekijkt alleen de eerste pagina van Google.’
Mensen klikken bij voorkeur op negatieve berichten waardoor Google’s algoritme deze als relevanter beschouwt en bovenaan plaatst. ‘Als je negatieve bericht op pagina 2 komt te staan wordt het al veel minder aangeklikt en gelezen. Maar het is er natuurlijk nog wel.’

Omlaag op Google

Juffermans begon in 2004 met een bedrijf om klanten online een podium te bieden en beter vindbaar te maken. Al snel na de oprichting stuitte hij op een tegenovergestelde vraag. Mensen en bedrijven wilden niet per se beter vindbaar worden op Google, maar wilden juist graag omlaag.

Recht om vergeten te worden

Juffermans was bang klanten kwijt te gaan raken omdat gebruikers van Google sinds 2014 namelijk een verzoek kunnen indienen om irrelevante, gedateerde en ongepaste berichten te verwijderen. Dit is het gevolg van een geruchtmakende uitspraak van het Europese Hof van Justitie van mei 2014 die leidde tot wat wordt genoemd ‘het recht om vergeten te worden’. Het gaat om het zogeheten Costeja-arrest. Op grond van de uitspraak van het Europese Hof moet Google als een verzoek gegrond is de links met de negatieve informatie verwijderen.

Bewust van eigen reputatie

In de praktijk blijkt echter dat Google meer dan de helft van de verzoeken om negatieve informatie te verwijderen niet inwilligt. Juffermans: ‘Maar wat gebeurde er? Veel mensen werden zich bewust van hun online reputatie en gingen zichzelf googelen. Hoe sta ik er eigenlijk op?’ Dat bleek niet altijd even gunstig te zijn. White Canvas is vervolgens voor tientallen nieuwe klanten de verzoeken aan Google gaan doen. ‘Wij weten hoe het moet, wat je precies moet vragen. Bij ons is de kans groot dat het lukt. Voor je belastingaangifte ga je naar de accountant, voor je Googleverzoek naar White Canvas.’

SILK Technology

Inmiddels maakt White Canvas gebruik van een pakket aan middelen om het algoritme van Google, dat overigens vaak wordt gewijzigd, te bestrijden. De in eigen huis ontwikkelde SILK Technology, een combinatie van juridische en technische middelen, is een geregistreerde methode die ervoor zorgt dat negatieve berichtgeving uit het zicht raakt of zelfs verdwijnt.

Reputation Guard

White Canvas heeft daarnaast de Reputation Guard ontwikkeld, een tool die personen en bedrijven kan helpen hun reputatie te managen door negatieve berichtgeving snel te signaleren zodat kan worden ingegrepen en reputatieschade wordt beperkt. Het motto van White Canvas is dan ook ‘voorkomen is beter dan genezen’.

Online reputatiemanagement

Na tien jaar heeft White Canvas veel trouwe relaties die hun online-reputatiemanagement aan het bedrijf toevertrouwen. Er wordt nu gekeken naar Europese uitbreiding. Bedrijven weten intussen dat hun online reputatie kwetsbaar is en beseffen zich dat deze professioneel beschermd en bewaakt dient te worden.

Meer mensen in het nieuws

Volledig overzicht