Hans Belleman is een Nederlandse kunstenaar, die zich vooral richt op experimentele kunst. Hij heeft een eigen praktijk en geeft les aan de leerlingen van het Zaans Lyceum.
Momenteel is de praktijk van Hans gevestigd aan de Prinsengracht, te Amsterdam. Van 1974 tot 1979 studeert Hans Arts aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
Carrière
Hans startte zijn carrière in 1978 bij de Dogtroep in Amsterdam, waar hij artistiek medewerker was. Hans houdt zich daar vooral bezig met muziek en ontwikkelt van daaruit kunst, theater, muziek en bewegende beelden en geluid. Momenteel is Hans Art Director bij zijn eigen bedrijf, Belleman Beeld Producties. Dit doet hij sinds 1980. Hij werkt nu aan ‘De Val van Icarus’, een nieuw project.
Sinds 1979 doceert Hans bij het Zaanlands Lyceum. Hij doet dit twee dagen per week.
Projecten
Hans werkt vaak in het Noord Hollandse Bergen, vooral in de periode van 1983 tot 1985. In deze periode maakt hij een aantal projecten, waarbij verschillende disciplines steeds het uitgangspunt zijn.
In 1986 maakt Hans de Carrousel in samenwerking met Rob van Maanen. Rob is schrijver en fotograaf. Samen maakte Rob en Hans de discipline fotografie en schilderkunst zichtbaar, door het maken van theatrale scenes, die vervolgens werden gefotografeerd. Josef Willems, theatercomponist, heeft meegeholpen aan het muzikale gedeelte van dit project. Het project kreeg de naam ‘Carrousel, een visuele symfonie’.
In 1987 werkt Hans samen met Kees Bolten. Ze zetten werken in elkaar die worden geëxposeerd en waarvan een voorstelling wordt gegeven met de naam ‘Inevitabilis’.
In 1988 houdt Hans zich bezig met de ‘Kermis in de Hel’, waarbij de bezoekers op een boottocht verschillende sensaties meemaakten die te maken hebben met de thema’s geweld, verzorging, kermis en hel. De boot voer bij het forteiland in IJmuiden. In hetzelfde jaar werkte Hans aan het project ‘Koloss’, een film die op verschillende zenders is uitgezonden. De film heeft betrekking op een gestrand schip. Dit deed Hans in samenwerking met Ruud Monster.
In 1990 kreeg Hans een opdracht in Berlijn, Duitsland. Deze opdracht vervult hij net nadat de Berlijnse muur gevallen is. In samenwerking met Dogtroep en Licidei werkt Hans aan een multimedia opdracht NO-WALL op de Postdommerplatz. De opdracht wordt uitgevoerd door het bouwen van een toren, vier hutten en het maken van kostuums.
In 1991 werkt hans aan het ‘Nationaal Geschenk aan de Zee’, waarvoor Hans een stalen beeld met een lengte van 30 meter. In het beeld zit een volledige bakkerij, die 20.000 broden bakt. Het beeld verdwijnt uiteindelijk in de Noordzee.
In opdracht van Kunst en Cultuur Noord Holland werkt Hans aan de ‘Karavaan’ in 1993. Het jaar daarna maakt Hans wederom een beeld op het water. In samenwerking met kunstenaar Pe Okx werkt Hans daarmee weer aan de combinatie tussen verschillende disciplines tussen geluid en architectuur. In 1995 richt Hans zich op het digitale tijdperk, waarbij hij in opdracht van kunst en cultuur Noord Holand en het Centrum voor Beeldende Kunst in Emmen kunstwerken maakt. Hans begint videoprojectie toe te passen in zijn installaties. In opdracht van het Centrum voor de Beeldende Kunst in Emmen exposeert Hans zijn werk ‘Piano Festival’ en tijdens het Klavirus Piano Festival.
Naar aanleiding van een stormachtige dag in juni 1997 verwerkt Hans de omgevallen bomen in diverse beelden in het Amstelpark in Amsterdam. In hetzelfde jaar ontwerpt Hans een tentoonstelling over de geschiedenis van de Beemster. Vanaf 1998 ontwikkelt Hans verschillende projecten ten behoeve van het Zaanlands Lyceum. Hij geeft les als media docent.Ook ontwikkelt hij daarvoor een digitaal foto-archief. In 1999 maakt Hans in opdracht van de organisatie van de Kinderboekenweek een expositie die het computeren combineert met beeldende kunst. In 2000 start de expositie ‘Tienduizend Dromen’, waarbij 3000 leerlingen hun droom kunnen laten uitbeelden. Het Zaans Museum wordt in dit jaar genomineerd voor de Europe Museum Award, voor hun vele educatieve projecten. Twee jaar later werkt Hans samen met Jan Mors aan grote objecten, waarvan de gebruikte materialen afkomstig zijn uit de polder. In 2003 zet Hans diverse video-installaties in elkaar, waarbij hij samen werkt met de Theaterwerkplaats uit Alkmaar. Het project ‘Fort Spijkerboor’ is wederom educatief.
In 2004 is Hans zijn werk te zien in het kindermuseum van het Centraal Museum. Zijn werk wordt tentoongesteld bij ‘Vissticks voor Guppies’, een expositie waarbij kinderen hun verbeelding dienen te gebruiken door middel van bewegende verschillende vissen. Een jaar later pakt Hans de samenwerking op met Jan Mors en richt hij kubussen in met onder andere foto’s en geluiden. ‘De Hemelvaart’, een werk dat is gebaseerd op de plafondschildering Aurora van de schilder Guido Reni, combineert computer-ontwerpen en de luchtvaart. Dit werk wordt uitgebracht in 2006. Hier is tevens een animatie van gemaakt. In 2007 krijgt Hans een opdracht van het Filmhuis Provadja, waar hij het cultureel seizoen mee opent. In het jaar daarna bouwt Hans de Rooktoren in de Mijzenpolder, waardoor ‘De Wisselwerking’ tevens wordt ontwikkeld. Wederom werkt Hans in dat project met kubussen als voorwerp.