HOME

Topbestuurders, artsen, politici en nog veel meer spraakmakende mensen vinden hun weg naar Martin van Putten om te leren omgaan met de media. Al 23 jaar heeft Martin van Putten met Headline Mediatraining een florerend bureau in mediatraining, presentatietraining en leiderschapstraining. Bovendien kunnen bedrijven in nood bij Headline Mediatraining terecht voor crisiscommunicatie. Beide specialismen zijn Martin van Putten op het lijf geschreven. ‘Als journalist van de Financiële Telegraaf zat ik vaak aan tafel bij CEO’s en directeuren als er een crisis was. Ik vroeg dan: waarom heb je dat en dat niet gedaan? En dat bleken altijd oplossingen te zijn waaraan ze nog niet hadden gedacht. Toen bedacht ik me dat ik beter aan de andere kant van de tafel kon gaan zitten om ze te helpen.’

Martin van Putten

Martin van Putten

Onderbuiktaal

Martin van Putten richtte Headline Mediatraining op en bleek inderdaad gevoel voor het vak te hebben. Hij geeft zo’n honderd mediatrainingen per jaar aan grote multinationals tot kleine start-ups. ‘Ik geniet er elke keer weer van om mensen uit hun vakjargon los te weken en hun verhaal te laten doen in onderbuiktaal. Als je met de media communiceert, is het belangrijk dat je voor ogen houdt hoe je het zou uitleggen aan die aardige dame achter de kassa in de supermarkt. Dus geen onbegrijpelijke vaktaal. Dat heb ik ook geleerd uit mijn tijd bij De Telegraaf, en geloof me: issues simpel verwoorden in korte zinnen is moeilijker dan de academische volzinnen die NRC Handelsblad hanteert.’

Daarnaast heeft hij zich gespecialiseerd in het omgaan met crisis en gevoelige dossiers. Dergelijke zaken zijn bijvoorbeeld de MH17-zaak en de bekende bouwfraude en vastgoedfraudezaak.

Altijd de waarheid

Martin van Putten staat bekend om zijn hoge handelingssnelheid. ‘Als journalist leer je om snel te denken en analyseren. Als er een crisis is, heb je niet de tijd om met een bureau aan tafel te zitten om uitgebreid te bespreken wat te doen. Vooral nu nieuws via social media wereldwijd wordt verspreid, telt elke seconde. Dan heb je een ervaren iemand naast je nodig die je meteen de juiste weg wijst. Daarbij weet ik hoe belangrijk het is om bij de feiten te blijven. En natuurlijk heb je ook een beetje lef nodig. Elke crisis is toch weer anders. En mijn ervaring is dat speculaties over de oorzaak na een paar maanden totaal anders blijken te zijn. Dus als je dat weet, kun je fouten op basis van verkeerde veronderstellingen vermijden.’

Het adagium van Headline Mediatraining: altijd de waarheid vertellen. ‘Bedrijven overleggen in tijden van crisis met hun advocaten over de beste strategie. Advocaten denken aan een mogelijke rechtszaak en zijn daardoor risicomijdend. Ik denk aan de publieke opinie. Als je die verliest ben je veel slechter af dan wanneer je verliest in de rechtszaal. Dus in plaats van je in bochten wringen, is mijn voorstel altijd: “We kunnen ook de waarheid vertellen.” Ze kijken je dan zonder uitzondering ongelovig aan.’

Hijskraanongeval Alphen

Zoals bij het hijskraanongeval in Alphen aan den Rijn. Martin van Putten: ‘Toen die kraan over de huizen was gevallen, was mijn voorstel om de getroffen bewoners meteen geld te geven: ze konden niet naar hun huis, hun portemonnee lag binnen, en je hebt toch een schone onderbroek en tandenborstel nodig. De reactie van de advocaten was: dat kan niet, dan beken je schuld. Ik redeneer altijd van hoe zou ik behandeld willen worden als gedupeerde. Als je dat doet, is de weg naar de oplossing simpel. Het verantwoordelijke bouwbedrijf waar ik toen al vele jaren voor werkte en het vertrouwen had, heeft mijn advies opgevolgd en direct geld uitgekeerd. Dat viel zo goed bij de bewoners die hun huis waren kwijtgeraakt dat ze na afloop zelfs bedankjes stuurden voor de goede afhandeling. Ook toen de zaak voor de rechter kwam, kreeg mijn klant lof omdat het direct verantwoordelijkheid had genomen.’

Martin van Putten wil maar zeggen: eerlijk en transparant zijn baat. ‘Als mensen door je verhaal heen prikken omdat je een halve waarheid vertelt, wordt de crisis veel groter. Als je eerlijk vertelt wat je wel en niet weet, kun je juist rekenen op sympathie van het publiek. Mensen hebben er begrip voor als je een fout maakt, maar niet als je die verdoezelt. De waarheid komt altijd aan het licht.’