HOME

Toen Dave Droomers na achttien jaar voor een tapijtfabrikant te hebben gewerkt, van het leven als manager van een kunstgrasleverancier proefde, smaakte dat al snel naar meer. Niet lang daarna had hij dan ook zijn eigen kunstgrasbedrijf: GrassInc. BV. Een gouden greep. ‘Ik had altijd al de wens om als zelfstandige door het leven te gaan, ook doordat ik uit een ondernemersgezin kom. Dat die wens is uitgekomen is een van de mooiste dingen die ik heb bereikt. Bijzonder ook, vind ik, is dat ik bij toeval met een product in contact kwam, namelijk kunstgras, en dat ik iets wat nog niet bestond in een relatief kort tijdsbestek tot een van de twee, drie grootste kunstgrasbedrijven heb opgebouwd. Daar ben ik wel heel trots op.’

Dave Droomers

Dave Droomers

Fantastische combinatie

Wat Dave Droomers ook zo mooi vindt aan zijn werk is dat het voor de ene helft bestaat uit kantoorwerk en de andere helft is hij aan het reizen. ‘Die combinatie is fantastisch. Nederland is als afzetmarkt heel belangrijk voor GrassInc., maar daarnaast gaan we ook veel naar Engeland, Ierland, België, Frankrijk, Spanje en Portugal. Sinds een jaar of twee is centraal Europa daarbij gekomen, dat is erg in ontwikkeling.’ Van de 50 procent van zijn werktijd dat Dave Droomers in Nederland is, werkt hij van acht uur ’s ochtends tot zes uur ’s avonds op kantoor. Om daarna gezamenlijk met zijn gezin te eten en nog een halfuurtje met zijn twee zoons te spelen. De 50 procent van de tijd dat hij reist, vliegt hij doorgaans ’s avonds naar zijn bestemming. ‘Zo kan ik de volgende dag bij de moeilijkst bereikbare klant starten. De tijd in het buitenland wil ik zo effectief mogelijk gebruiken. Vervolgens heb ik van ’s ochtends vroeg tot het eind van de dag afspraken. Als ik al socialize – wat ik overigens heel leuk vind om te doen – doe ik dat door met een klant uit eten te gaan.’

Geen verantwoording afleggen

Vorig jaar verkocht Dave Droomers de aandelen van GrassInc. aan het beursgenoteerde Victoria Plc. ‘Het leukst daaraan vind ik, is dat de eigenaar zich niet bemoeit met de bedrijfsvoering. In de praktijk heeft de verkoop dus niets veranderd. Ze zeggen: als jij blijft doen wat je altijd hebt gedaan, krijg ik het resultaat waarvoor ik GrassInc. heb gekocht. In anderhalf jaar tijd hebben ze welgeteld twee keer contact opgenomen! Ze geven me dus 100 procent vertrouwen en dat voelt heel goed. Ik zou ook niet anders meer willen: ik kan er niet aan denken dat ik morgen aan iemand verantwoording zou moeten afleggen over een klantcontact of gekozen kleur kunstgras.’

Echt kicken

Het is een bewuste keuze dat GrassInc. niet zo veel personeel heeft. Dit maakt Daves werkzaamheden erg divers. ‘Doordat hier maar vijf mensen werken (waarvan ook nog eens 2 part-tiomers), moet ik van alle markten thuis zijn. Ik noem mijn functie dan ook: mva-manager: ‘manusje van alles’. De ene keer zit ik bij de accountant voor de boekhouding, dan ben ik van productontwikkeling en kom met mooie ideeën voor nieuw kunstgras, dan ben ik bij klanten voor de verkoop, en ook de inkoop doe ik zelf. Het allerleukst aan deze bedrijfsstructuur vind ik dat mijn klanten ook mijn lokale specialist zijn. Onze Engelse partner ontvangt producten die speciaal voor hem zijn gemaakt. Ik moet flink met hem sparren om erachter te komen wat hij wil. Als dat vervolgens een succes wordt, vind ik dat echt kicken.’

Top drie

Dave Droomers geeft een voorbeeld. ‘Toen we voor het eerst bij onze partner in Frankrijk kwamen, was die gehuisvest in het kleinste kantoortje dat ik ooit had gezien. Ik moest zelfs mijn tas met stalen buiten laten staan. Dat was in 2011. Wel had hij een heel goed verhaal. Dat hij vandaag de dag tot de top drie kunstgrasverkopers van Frankrijk behoort, en dat dat voor 100 procent met onze producten gebeurt, vind ik heel gaaf. Het is fantastisch om te zien dat iemand zo met je kan meegroeien en dat je hem dingen kunt aanreiken om hem succesvol te maken. En hij ons. Dat is de ultieme kick van het zakendoen, daar doe ik het voor: van niets iets maken.’