HOME

Hard werken is hem niet vreemd. Als kind al stond Mark van Nieuwkerk, ceo van Schaap en Citroen juweliers, op de Amsterdamse Lindengracht te buffelen bij ‘Koop Uw Plantje Bij Jantje’. Een leerzame periode die hem vaardigheden bijbracht die hij nog steeds met graagte inzet. ‘Ik vond het geweldig, leerde er communiceren met allerlei verschillende soorten mensen en heb er geleerd razendsnel te kunnen hoofdrekenen en bedragen te herkennen. Daar heb ik echt nog steeds profijt van.’

Mark van Nieuwkerk

Mark van Nieuwkerk

Beschikbaarheid is key

Tijdens zijn studententijd in Haarlem, waar hij onder meer NIMA C behaalde (commerciële strategie) kwamen daar commercie, marketing en plannen maken bij. ‘Ik wist al op jonge leeftijd dat dit mijn doel in het leven zou worden.’ En ook tijdens zijn studies werkte Mark van Nieuwkerk hard; hij had er allerlei baantjes naast. In dienst, maar ook de ondernemer in hem kwam al snel bovendrijven. ‘Ik kocht een partijhandel op en verhandelde die op school. Mijn specialiteit? Slazenger-truien en Lacoste-polo’s. Ik leerde dat ik niet te veel kleine maten moest kopen. Nederlanders zijn groot en de maten L en XL liepen het best, alleen zaten die niet altijd in de partijen. Beschikbaarheid is key, leerde ik daar. Een fantastische les.’
Andersom studeerde Mark van Nieuwkerk door tijdens zijn werkzame carrière. ‘Toen ik bij TUI Nederland werkte, volgde ik de opleiding Executive Master of Imagineering, de kracht van open innovatie binnen de Experience Economie. Een zeer intensieve opleiding, maar ook enorm leerzaam en nuttig.’

Denken en doen

Ondanks zijn brede werkervaring – zo was Van Nieuwkerk Adviseur Particulieren Rabobank, Accountmanager Lavac Displays, Brandmanager Casio Watches, Manager Buying Siebel Juweliers en Marketing en Sales Manager TUI – was het als brandmanager van Casio-horloges dat hij in de branche terechtkwam die later zijn roeping bleek te zijn. ‘De digitale horloges uit Japan hebben me voor het juweliersbedrijf gewonnen.’
Hij bracht ze in ons land op brede schaal aan de man. Een goed voorbeeld van het combineren van denken en doen, meteen ook de passie van de ceo van Schaap en Citroen. ‘Ik heb veel bedrijven in een volgende versnelling geholpen door een goed plan te maken en dat vervolgens geholpen dit uit te voeren.’

Balanceren op een beweeglijk koord

Uiteraard heeft Mark van Nieuwkerk ook weleens tegenslag gekend. ‘In ons vak hebben we te maken met veel overheidsregels. Natuurlijk willen we die voor 100 procent naleven, maar dat ze continu veranderen maakt dat soms lastig. Als commerciële man wil ik met mijn teams immers ook de klant optimaal bedienen. En dat is soms balanceren op een bewegelijk koord. Je mag geen moment verslappen, de druk staat altijd vol op de ketel.’
Die druk was er ook bij de overname van Schaap en Citroen door de gerespecteerde juweliersfamilie Martens. Een, zoals hij zelf zegt ‘uiterst belangrijke overwinning in mijn carrière’. Het past bij zijn passie om nieuwe ontwikkelingen en ideeën te managen.