Ramon Beuk

Ramon Beuk

Ramon Beuk werd bekend als televisiekok, zijn dagelijkse recepten-column in de Telegraaf en als het gezicht van supermarktketen Lidl. Hij schreef tien kookboeken waarvan er twee bekroond werden tot kookboeken van het jaar. Daarnaast is Ramon Beuk vooral ondernemer en consultant binnen de horeca. Als consultant houdt hij zich op dit moment bezig met de ontwikkeling van het BUNK Hotel. Ook is hij regelmatig gastspreker en presentator tijdens evenementen.

BUNK Hotel

In 2017 werd Ramon Beuk gevraagd om een belangrijke rol in te vullen bij de ontwikkeling van het hotelconcept BUNK. Er was behoefte aan iemand met kennis en ervaring op het gebied van het ontwikkelen, neerzetten en draaiende krijgen van een totaal vernieuwend horeca-concept. Door zijn brede kennis en ervaring als ondernemer, culinair adviseur en concept-ontwikkelaar vervult hij een belangrijke rol bij de totale ontwikkeling van het BUNK-concept. Op 1 juli 2019 werden officieel de deuren geopend van BUNK Utrecht. Het hotel bestaat uit zestig hostelachtige slaaplekken, de zogenaamde BUNK-pots en 45 hotelkamers. Daarnaast is er een restaurant, bar en hang out waarbij de herkenbare kerk-elementen, zoals het orgel en de kerkbanken een prominente rol vervullen in de totale look-and-feel van het concept. “Eén van de uitgangspunten van BUNK is verbinding. “We richten ons op een zeer diverse doelgroep die samen aan grote lange tafels bij elkaar aanschuift. Van zakenmensen tot backpackers en van studenten tot buurtbewoners.” BUNK Utrecht is inmiddels een groot succes. Voor Ramon is het nu zaak om langzaam afstand te nemen van BUNK Utrecht en zijn focus te verleggen naar BUNK Amsterdam, waar in februari 2020 de volgende kerk als BUNK-vestiging geopend wordt.

Nieuw boek

Ramon Beuk is naast zijn werkzaamheden voor BUNK ook met een nieuw boek bezig over Surinaams eten. Eerder maakte hij het boek ‘Terug naar mijn Roti’ in 2011, nu richt hij zich op de Surinamers die in Nederland zijn komen wonen. “Veel Surinamers zijn naar Nederland verhuisd en hebben een nieuw leven opgebouwd. Sommigen gingen wonen in een soort van Suriname-community, waar al veel andere Surinamers woonden, sommigen verhuisden naar gemeenten waar geen Surinaamse community was. Omdat in Nederland niet dezelfde ingrediënten beschikbaar waren als in Suriname, improviseerden veel Surinamers. Dat deed mijn moeder ook. Zo ontstonden er Surinaamse gerechten met een Nederlandse twist. Die gerechten worden in het boek verwerkt. Het boek wordt een ode aan mijn moeder.” In 2020 is Suriname 45 jaar onafhankelijk, Ramon Beuk vindt dat een mooi moment om zijn nieuwe boek te lanceren en de Surinaamse gemeenschap onder de aandacht te brengen.

Gastspreker

Ramon Beuk is ook gastspreker. Hij wordt vaak gevraagd bij evenementen die over smaak of ondernemen gaan. “Ik heb verschillende evenementen geleid waarbij ik merken vertaalde naar smaken. De kernwoorden van een merk kun je namelijk verpakken in gerechten en smaken. Dat gaat op basis van al je zintuigen. Ik vraag mensen dan of ze hun eigen merk kunnen omschrijven in kernwoorden. Die kernwoorden kun je dan weer vertalen naar gerechten of smaken die dezelfde karaktereigenschappen hebben. Op die manier leer je het merk beter kennen en kun je het merkverhaal beter vertellen.”

Afwisseling

Ramon Beuk houdt van afwisseling: “Ik word nukkig van sleur, dus ik zal altijd verschillende dingen blijven doen in mijn leven. Maar mij hoef je geen negen-tot-vijf-baan te geven.” Daarom zorgt Ramon Beuk ervoor dat hij voldoende afwisseling heeft in zijn werkzaamheden. “Ik zorg ervoor dat ik kan creëren, kan geven en kan blij maken. Dat is de kern van wat mijn moeder mij meegaf. Met die motivatie ga ik elk project tegemoet; ik bedenk iets en ik maak iets, of dat nu gaat om een horecaconcept, een boek schrijven of een gerecht creëren, de basis blijft hetzelfde. Wanneer mensen blij worden van iets wat je zelf hebt ontwikkeld, geeft dat het mooiste gevoel.